Facebook Twitter

Hellbillies

Hellbillies oser av spilleglede og musikalsk overskudd for tida. Rockefavorittene fra Ål i Hallingdal har i løpet av karrieren solgt plater til gull og platina, vunnet Spellemannspriser i fleng og reist ekvator rundt flere ganger i bandbussen, på vei mot konsertsaler, samfunnshus og festivaler. Nå har to av bandets originalmedlemmer valgt et roligere liv, men idet Hellbillies slipper sitt ellevte studioalbum, “Søvnlaus”, låter bandet faktisk mer samspilt og energisk enn noensinne.

Det er knapt noen hemmelighet at hallingdølene er et fantastisk liveband; dette kan bevitnes av alle som har opplevd dem på konsert. Bandet låter så bra at tyngden og sounden får mye (og velfortjent) oppmerksomhet. Men det nye albumet er en påminnelse om at Haugen- brødrene også er glimrende låtskrivere. Da Tom Roger Aadland ble invitert til å skrive tekster til denne plata, trengte han ikke lang betenkningstid på å takke ja. Men han var også spent på om han ville klare å levere varene når jeg skulle skrive tekster til andres melodier.

Allerede da Aadland fikk høre den første sangen, visste han at samarbeidet ville bli lystbetont og inspirerende. Det slo han umiddelbart hvor sterke låter Aslag og Lars Håvard Haugen skriver. Formfullendte og karaktersterke melodier, med et genuint musikalsk uttrykk, og kanskje det aller viktigste: evnen til å røre noe i lytteren, til å skape interne bilder. Musikken Hellbillies sendte han, var et landskap det var naturlig å gå inn i. Hallingdal, Tennessee, Vestlandet eller Mississippi. Kjærligheten er like søt og savnet like sårt. Paletten er den samme, om nyansene varierer. At det denne gang kanskje er malt med en dypere blåfarge, tror han er et resultatet av levd liv og tilbakelagt strekning.

Hellbillies har i mange år vært regnet som Norges beste countryrock-band. Men kjennere av amerikansk musikk vet godt at musikksjangrene på dette kontinentet har oppstått som et resultat av vellykket kryssfertilisering. Afro-amerikanske elementer har blandet seg med keltiske, britiske og mellomeuropeiske, og søt musikk har oppstått. Det er den samme gryta man øser av, enten man serverer country, rock, blues eller jazz. På den nye plata har bandet tilsatt noen ekstra knivsodder svart musikk, og man føler at bluesen spiller en viktig rolle her, ikke som en blek stilimitasjon, men som en musikalsk ryggmargsfølelse.

Hallingdølene har i lengre tid styrt mot et skitnere og mer rocka uttrykk, og denne utgivelsen er nok ett steg i denne retningen. Dette gjenspeiles også i arrangementene. Fela og steelgitaren som har gitt flere av bandets tidligere album et streif av country har denne gang veket plassen for gitarer som ligger nærmere Keith Richards og Stones. På låter som «Tid eg ikkje har» og «Steingrunn» (som Lars Håvard Haugen synger) kan vi nesten høre den anerkjennende klirringen av isterningene i whiskyglasset til Stones-legenden. For anledningen har Lars Christian Narum med fin teft hentet fram et New Orleans-aktig honky-tonk-piano.

Aslag Haugen er i storform som vokalist på hele plata. Han har tyngde og røffhet der det trengs, men formidler også de sartere låtene med stor nyanserikdom og følsomhet. Flere av sangene løftes også av gode korarrangementer, der ikke minst koristen Kim Fairchild kommer til sin rett, der hun trekker låtene ytterligere mot blues og soul. Nykommer Egil Stemkens på bass tar faktisk mer plass i lydbildet enn sin forgjenger, og sammen med slagverker Bjørn Gunnar Sando utgjør han en «ny» rytmeseksjon som svinger mer intenst og får Hellbillies til å låte større enn noensinne.

Albumet åpner med den mye spilte radiosingelen «Søvnlaus». Albumets side to – hvis vi snakker vinyl – åpner med den tematisk beslektede, men kanskje enda mørkere «Vaken i natt». Det er ikke feil å si at en nattlig stemning hviler over deler av dette albumet. Men de melankolske dragene på plata balanseres effektivt av skitne, energiske rockere som «Steingrunn» og «Gamal lærdom». Sistnevnte er en av fire låter med tekst av bandets mangeårige tekstforfatter, Arne Moslåtten.

På avslutningssporet, den tungt gyngende «Natta Norge», inviterer bandet like gjerne OnklP med i låten, i et heftig mellomparti der hip-hop møter rock, før det tunge grunnriffet vender tilbake og vokalist Aslag Haugen synger, med én fot på monitorkassen, «Gå opp på Hallingskarvet og sjå deg rundt, ei slik utsikt er kje alle forunt». Gjennom tre tiår har Hellbillies markert seg som selve grunnfjellet i norsk rock. Det er derfor verdt å merke seg at bandet denne gang har laget et album som er innspilt hos Sono Records i Praha, Tsjekkia, produsert av Lars Håvard Haugen, deretter mikset av den svenske stjerneteknikeren Michael Ilbert (Travis, Roxette) i Berlin, Tyskland, og til slutt mastret av legendariske Tom Coyne i Sterling Sound i New York, USA. Slik lager man norsk musikk på sitt beste i 2016.

Hellbillies spiller på Trollrock lørdag 29.juli 2017

No comments yet.

Kommenter


©TROLLROCK 2014 - all rights reserved

foreningen Trollrock

postboks 30
2954 Beitostølen
info@trollrock.no