Facebook Twitter

Greni

«Hold» er den første smakebiten på Øystein Grenis kommende solo-plate Pop Noir– et ubeskjedent og majestetisk anslag som viser nye sider av en artist mange kanskje har trodd de kjente inn og ut. «Hold» er skrevet sammen med Astrid Williamson ( Dead Can Dance), og handler ifølge Greni selv om «en fyr som er langt nok nede til å måtte innse at han må beskyttes mot seg selv – at han trenger hjelp,» forteller Greni.

Og til å hjelpe seg med «Hold» og Pop Noir i sin helhet, har Greni lent seg på produsenten Tobias Fröberg. Det første grepet Tobias tok, var å nekte en litt forskrekket Øystein Greni å bruke gitarer. «Gitaren min har kanskje funket som et slags skjold oppgjennom. Men Tobias mente det var for lett å gjemme seg bak virtuositet, og ville prøve å få tvunget sangstemmen min ut av skapet» forteller Greni.

«Jeg er helt rævva på piano, men akkurat det er jo nesten en fordel når det er snakk om å skrive låter. ” Så riffet til «Hold» ble født på ny-innkjøpt og istykkerspilt Steinway fra 1920 på øvingslokalet i Kværnerbyen i Oslo.

Etter et siste, episk gospelstrøk, innspilt i Grenis studio i Los Angeles, er det lite ved «Hold» som låter rævva eller istykkerspilt. Det er isteden en gripende og storslagen ballade vi vel ikke har hørt maken til siden «Lift Me» var en landeplage for et drøyt tiår siden. «Jeg tenker av og til at jeg har malt meg inn i etslags rockehjørne med Bigbang – og både «Hold» og resten av Pop Noir er kanskje et forsøk fra min side på å slå inn noen nye vegger, og finne ut hva som er på den andre siden.»

Greni lover også en rekke Bigbang-hits på Trollrock fredag 28.juli.

 

No comments yet.

Kommenter


©TROLLROCK 2014 - all rights reserved

foreningen Trollrock

postboks 30
2954 Beitostølen
info@trollrock.no