Facebook Twitter

Beachheads og Unnveig Aas til Trollrock

Det blir melodiøs solskinnsrock fra Kvelertaks sideprosjekt Beachheads torsdag 27.juli, og melankolsk countryrock fra øverste hylle når Unnveig Aas spiller lørdag 29.juli.

Beachheads

Gnisten som ble til Beachheads ble tent på en turnébuss, da Kvelertak-medlemmene Vidar (gitar) og Marvin (bass) drømte om det endeløse potensialet til fuzz-gitarer, energiske trommer og velformulerte melodilinjer. De to hardtarbeidende musikerne i Kvelertak hadde lite tid til å jobbe videre med ideén, og Beachheads var lenge like mye en drøm som et band.

Etter en demo-inspilling i 2013 teamet de opp med Stavangerbaserte Espen, en metal-trommis med hjerte for pop, og tidligere synthpop-vokalist Børild. Sammen lagde de tre singler som raskt ble plukket opp på spillelister i både norsk og britisk radio. Den plutselige suksessen og interessen kom som en overraskelse på bandet som ikke hadde noen store planer, bortsett fra å “kanskje spille inn et album en gang”. Bandet spilte sitt debut liveshow på By:Larm i 2015 hvor de mottok utrolig bra respons med b.la singelen “Get Away”, som videre ble en kjenning hos P3 og p13. Beachheads er av den typen band som vil følge deg igjennom livets berg-og-dalbaner, og er i år ute med deres nye album“Beachheads” (2017).

Albumet beskriver livets brå uforutsigbarhet og skarpe kontraster, fra klassiske kjærlighetssanger til øyeblikk av dyp fortvilelse. Det nye albumet formidler en sterk følelse av euforisk samhold, kraften å stole på en selv og å følge hjertet.

Unnveig Aas

Unike Unnveig Aas har på kort tid blitt kjent som den lille lavmælte kvinnen med den store sorgfulle stemmen. Når Unnveig synger lytter man intenst. Hun har rørt publikummere på klubber, scener og festivaler over hele Norge, spilt support for Judy Collins, John Fullbright og Daniel Romano, og i tillegg opptrådt for et fullsatt festivaltelt i Bremen. Låter fra hennes debututgivelse har blitt hyppig spilt på NRK p3 og hennes neste singel «How Long Must A Woman Mourn» høstet lovord på internasjonale musikkblogger. I oktober 2015 slapp hun EP ́en «Love» spilt inn hos Marcus «Bror» Forsgren (Jaga Jazzist). Etter utgivelsen ble hun, som en av få artister, booket til alle de prestisjefylte norske bransjefestivalene Sørveiv, Trondheim Calling og by:Larm.

Unnveigs debutalbum ”Old Soul” ble sluppet i mars 2017 til strålende kritikker.

Presseomtaler:

“En god stemme, gode låter, et kjærkomment avbrekk fra alt det mer tidsriktige.” – Geir Rakvaag, Dagsavisen.

“Popcountry med gråtende slide og voldsomme refrenger.” – Tor Martin Bøe, Dagbladet.

“Stemmen hennes når dypt, men også høyt – når det trengs, men det virker ikke som hun har behov eller ønske om å dra det mot ytterpunktene. Det blir mye sterkere om hun bare deler ut litt om gangen. Frasering og diksjon er fader meg nær perfekt. Patos oppstår kun når tema i teksten ber om det.” – Lars Junge, Musikkavdelingen Deichmanske Bibliotek.

«Ei præriedronning fra Holmestrand, med gitaren på ryggen og gamle kjærlighetsbrev i lomma. Sånt blir det forblåst country-poesi av, og Unnveig mestrer dette kaktusfylte, øde lydlandskapet til det fulle.» – Gut Feelings.

«Med stort låtskriver- og scenetalent, fosser Aas stille fram med sin deilige countrypop» – Slottsfjellfestivalen.

«Unnveig Aas er en av våre ypperste, nye singer/songwritere. Hennes musikk er dramatisk, lengtende, velkomponert og fengende» – NRK P3 Urørt.

«Låtene er preget av romslig intensitet hvor energien utspringer seg mer og mer lenger inn i låta, noe som trollbinder ethvert spisset øre. Du får følelsen av å sitte i din egen verden på en røyktung bar, hvor jenta som synger kan lyse opp en ellers mørk dag med countryinspirert folkpop.» – Volumfestivalen.

“Ikke la sjansen til å høre Aas’ vakre og melankolske countrypop gå fra deg!” – Die With Your Boots On.

No comments yet.

Kommenter


©TROLLROCK 2014 - all rights reserved

foreningen Trollrock

postboks 30
2954 Beitostølen
info@trollrock.no